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Actualités

LEXIQUE JURIDIQUE BELGE

1re édition 2021

Irène Mathy, Guillaume Schultz

Ce lexique relève le défi de rendre intelligibles et accessibles près de 1600 termes et expressions « usuels » de droit belge, dont il propose la classification au sein de l’ordre juridique, l’équivalent en terminologie juridique néerlandaise, la définition, les références normatives et jurisprudentielles les plus pertinentes à leur sujet, la typologie, les antonymes et les « faux amis ».

Il a été rédigé par une équipe pluridisciplinaire issue de toutes les facultés de droit francophones, mêlant professeurs, assistants, doctorants, avocats, auditeurs…

Son objectif n’est pas de supplanter les définitions légales, jurisprudentielles ou doctrinales existantes. Il permet, en revanche, au profane du droit et à l’étudiant juriste, d’accéder, sans difficulté, à la compréhension du vocabulaire juridique et de s’initier à la langue du droit.

VICE-PRÉSIDENCE DE L'INSTITUT DE RECHERCHE IRDENA

François-Xavier Fiévez est élu vice-président de l'Institut de Recherches en Didactique et Education de l'UNamur (IRDENA).

PARTICIPATION À L'ESA CONFERENCE 2021 À BARCELONE - 31/08 AU 3/09/21

Céline Decleire, François-Xavier Fiévez et Mireille Houart y feront une communication portant sur le cours "Starting English+", cours d'anglais de Bloc 1 où le titulaire a mis en place des activités de soutien à l'autonomie et à l'autorégulation en situation de classe inversée.

Descriptif de la communication:

Among the success factors at university, autonomy, also self-regulated student learning, represents a key lever on which educators can tap. Indeed, if teachers want to support students in their learning of autonomy, it is important to question their degree of autonomy already existing at the start of their university course.

The present paper presents the results of a quantitative survey carried out among first-year bachelor students at the University of Namur (Belgium) which aimed to explore the different factors influencing student autonomy. Based on the answers obtained from 200 respondents, statistical analyses were carried out and an autonomy indicator was constructed in order to measure not only the degree of student autonomy, but also to determine the various internal and external impacts of their autonomy. Our results indicate that student autonomy is cultural and learned over time.

Additionally, the questions focusing on their work at home during the first lockdown (12/03/20) revealed considerable social inequalities amongst students. It appears that the students who are less autonomous struggle even more when more autonomy is required for their homework. Technological aspects of remote work, lack of self-organization or being overwhelmed with too many things to do, for instance, widens the inequality gap already existing.

Therefore, during a confinement or when students have their first university experience remotely, the teachers should need to take even more care of less independent students and guide them through their learning of autonomy.

Lien vers le site de la conférence