Sustainable education
The theme of sustainable development appears as an important element in university education and is part of the priorities of the University of Namur, as recalled in the Charter of our Institution: "the training of students and researchers who are responsible actors in society constitutes the primary objective of the University".
The issue of sustainable development requires reflection, implies contradictions and should encourage students to ask themselves questions (develop a critical mind) by providing them with a grid for reflection. The concept of sustainable education follows the same logic. By sustainable teaching, we mean a teaching method that aims not only at the acquisition of disciplinary content, but also and above all at the acquisition of more transversal skills, the development of autonomy capacities, etc.
Numerous initiatives exist within UNamur in the field of education linked to sustainable development, in fields as varied as economics, law, computer science, physical, chemical and biological sciences, medical and biomedical sciences, geography, philosophy, history, in-service teacher training, language teaching, North-South cooperation...
Courses that integrate the Sustainable Development Goals
Four levels of involvement of sustainable development in courses can be distinguished:
- courses with a direct link to sustainable development
- courses with a visible side link;
- other courses, by inserting touches on sustainable development through examples or illustrations drawn from this issue;
- in all cases, by training students in questioning and critical thinking so that they can reflect on societal problems
List of courses per faculty
(In the language in which the course is taught)
List of the training courses integrating the sustainable development goals (SDGs)
- Master de spécialisation en études de genre | Partenariat avec l'UCL
- Master de spécialisation en droits humains | Partenariat avec l'USL-B
- Master de spécialisation en accompagnement des professionnels de l'éducation, du management, de la santé et de l'action sociale | Partenariat avec l'Henallux et l'UMons
- Master de spécialisation en économie internationale et du développement | Partenariat avec l'UCL
- Master de spécialisation en approche interdisciplinaire des droits de l'enfant | Partenariat avec l'ULB
- Master de spécialisation en transport et logistique | Partenariat avec l'ULB
- Master de spécialisation en gestion des risques et des catastrophes à l’ère de l’Anthropocène | Partenariat avec l'ULiège
- Master de spécialisation en gestion intégrée des risques sanitaires | Partenariat avec l'ULiège
- Master interuniversiataire en smart rurality | Partenarait avec l'UCL et l'ULiège
- Master de spécialisation en matière, énergie et environnement
- Master de spécialisation en physique du vivant
Continued training courses intergrating the sustainable development goals
- Formation complémentaire en Développement durable | Partenariat avec l'HEPN
- Management innovant des organisations et réseaux de soins | Interuniversitaire
- Langue scolaire et différenciation. La gestion positive de l'hétérogénéité par la langue de scolarisation | Partenariat avec l'Hénallux, l'HELV et Form@Nam
- Accompagnement de l'accrochage scolaire et social | Partenariat avec Form@Nam
- Education au STEAM | Partenariat avecHenallux, Technobel et Form@Nam
- Accompagnement de la grande précarité | Partenariat avec l'UCL, l'HEPN et Form@Nam
- Discriminations et violences basées sur le genre | Partenariat avec l'Henallux
- Certificat interuniversitaire en Intervention auprès des personnes en situation de double diagnostic déficience intellectuelle et problèmes de santé mentale
- Les Ateliers du paysage - certificat en analyse paysagère | UNamur
- Formation en éthique des soins de santé | UNamur
- Formation en sciences des animaux de laboratoire | UNamur
- Formation en biosécurité | UNamur
The Institute for Research in Didactics and Education (IRDENa)
The Institute for Research in Didactics and Education (IRDENa) gathers researchers from different Faculties and Departments, which offers a multidisciplinary approach and aims to amplify the synergies between researchers in the world of education and didactics. Their mission is to encourage the emergence of new research objects and methodologies, from a variety of disciplinary backgrounds. More information about IRDENa (in French)...
The Chairs
- 2019-2020 | The Chair in Sustainable Development and Transition.
- 2022-2023 | The Chair "Notre-Dame de la Paix" of the ESPHIN Institute | Commons and common good(s): an articulation for a new model of society? More info (in French) here...